torsdag 27. februar 2014

Der forsvann jentene i speilet ...

Sit å høyre på Debatten på NRK1 i kveld, og tema for kvelden er krenking av utsjånaden til unge kvinner. Unge kvinner lir av både bulimi og anoreksi, og unge kvinner blir manipulert inn i skjønnhetsideala skapa av milliardindustrien som sel skjønnheit. Dei pratar om muffinmage, det har eg ikkje høyrt om før - og mange meir eller mindre kreative ord som beskriv mindre tiltrekkende fokus på utsjånad. I den debatten står ei med eit smykke med ordlyden feminist rundt halsen, å snakkar om unge kvinners vanskelege oppvekstvilkår i Noreg i dag, med alt fokus på det perfekte idealet.

Eg blir rett og slett litt mållaus. Fins det ikkje unge gutar med anoreksia og problemer i dette området? Verkeleg? Står vi i 2014 å påstår at den undertrykte kvinna, blir totalt herska av skjønnhetsidealet? Eg har stått å forelest for både unge kvinner og menn, og eg ser ingen skilnad i tid og omhu som blir nytta på utsjånaden. Den unge guten er akkurat like strigla som den unge jenta. No er det faktisk store mørketal på gutar som slit med spisevegring, nett fordi det ikkje er allment akseptert at dei har desse problema.

Tru meg, eg har bikka 40 år, og eg lever i smerteleg erfaring på kva som skjer med blant anna elastisiteten i huda mi, kvar dag. Skarpe vitsar om at det einaste som ikkje sig nedover med tyngdekrafta, er tannkjøtet - det kryp nemleg oppover - kan eg bekrefte STEMMER! Det går ikkje ein dag utan at eg finn nye "knørva" hudfolder rundt auga. Og tannhalsane blir jaggu berre tydelegare og meir framheva kvar einaste veke.

Eg bur i tillegg i lag med tre NYDELEGE ungjenter. Og hadde eg tatt betalt for kvart brukte minutt foran speilet - hadde eg vore rik! Og er dei så smellvakre at eg blir tydeleg klar over eigne "avgrensingar" i høve eigen skjønnhet? Joda. Er eg begeistra for deira oppfatning av eige utsjånad? Overhodet ikkje! Dei skulle sett seg sjølv gjennom mine auger - så hadde dei ikkje bekymra seg eit sekund til i livet over eigen fasade. Og eg hadde nok vore meir begeistra for at dei erstatta noko av sitt reine fokus på eige utsjånad, med dei indre verdiane - og korleis dei blir vakker på innsida. Men veit du? Dei er like fantastiske - både før og etter timen på badet! Og det prøvar vi å formidle til dei - i ein eller anna variant - kvar dag. For ein stor del av ansvaret for korleis dei blir, og kva fokus dei har, ligg i våre hender. Foreldra. Men då må vi faktisk gå foran med eit godt eksempel sjølv. Barn av foreldre som røyker og drikk, røyker og drikk meir enn dei som ikkje veks opp med slike foreldre. Høgt utdanna foreldre, får ofte høgt utdanna barn. Jada, mykje er midlar og vilkår - men det er også heva over all tvil om at eksempelets makt er sterkt!

Kva med oss kvinner som reduserer mannen til ein amøbe som ikkje klarar å føre ei samtale - samtidig som han kler på ungane? Eller omtaler av hentesveis, eller ølmage, eller tyrenakke? Ikkje mykje positivt å hente der heller. Dette kan vi ikkje seriøst gjer om til ein feminismedebatt? Det må jo først og fremst fordre ein ting - nemleg at det IKKJE er kvinnene som kritiserer, og skaper dette fokuset? Og det trur eg nemleg er ein stor del av problemet. Vi kvinner blir så usikre om nokon skil seg ut som spesielt vakre, eller flinke eller kva som helst. Og då er vi ikkje nådige. Så kven skapar slikt fokus?

At ungdommen vår har eit unaturleg stort fokus på utsjåande, skal eg vere den første til å vere einig i. Men Telenorreklama er fantastisk god, den kor landoverflata blir løfta opp og legg seg dobbelt over horisonten. Symbolismen er klar - nemleg at verda krympar - alt blir nærare. Inkludert USA og Hollywood. Då får vi filmindustrien og denne pengemaskina nærare også. Eg skulle ønske at ungdommen fokuserte mindre på korleis dei såg ut - at dei ikkje hadde kun fokus på dei rette klæra, hairexstensions, vippeexstensions etc etc etc. Men dersom eg tenker tilbake til min ungdom, så hørte eg mamma mase om min "naturlege" skjønnheit, at eg ikkje måtte bruke så mykje sminke. Ho holdt på å rive av meg hovudet då eg tok den nye, dyre dongeribuksa mi, og la den på vaskeromsgolvet og kasta klorin over heile. Deretter klipte eg opp saumen på begge sider, og sydde inn nokre lakenstoff med mønster i splitten. Den tiraden som fulgte etter det stuntet - kan eg gjengje nesten ordrett den dag i dag - 25 år etter.

Tilgangen var dårlegare, men vi var nok like radikale vi. På 60-talet sprengte Elvis og hoftevrikken alle grenser, min generasjon gjekk med bleika hår og 1 tonn hårspray, svart kajal og kvite lepper. No ser ungdommen ut som gulerøtter, har Extensions her og der og oppe og nede! Det kallast ungdomstid og rebellering. Skjørtelengden er kortere enn håret på .... og utringinga lågare enn navlen. Og eg reagerer AKKURAT slik mamma reagerte på mitt utsjåande. Men at vi øydelegg jentene våre, DET trur eg ikkje noko på. Då er gutane like godt (eller dårleg) stilt.

Dei veks nok opp og blir folk desse og - enten ord som grevinneheng - som eg første gong hørte om då ho mamma fekk problemet, eller muffinsmage - som eg ALDRI har hørt om - blir vanleg i alle sitt vokabular. Vi vel kva verd vi vil leve i - kvar dag. Og eg trur at ungdomsopprør vil fortsatt vere ungdomsopprør. Men at nokre ord som beskriv kvinneleg utsjånad skal vere avgjerande, nei - det trur eg ikkje. ALT er ikkje diskriminering, vi må i alle fall sjå på kven som diskriminerer. Trur vi skal vere mot andre - slik vi vil andre skal vere mot oss eg. Så får dumme mannfolk og stygge kvinnfolk segle sin eigen sjø. Eg syns no at ho frå Spekter som heller ville ha ein diskusjon rundt kvinner som er tvungen i deltidsstillingar er eit LITT viktigare tema, og at ho var den som kom best ut av heile "debatten". Men det er no MI meining!
KØYR DEBATT!!!

Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar